Knižní útočiště elfího poutníka

Svět plný fantazie, příběhů a knih…

Fantastické Vánoce #3 – Fantasy na stříbrném plátně 18 prosince, 2011

Filed under: Fantastické Vánoce — Ettelëa Dragons @ 6:07 pm
Tags: ,

Na začátek bych vás chtěla poprosit, abyste si na chvíli představili, že je ještě sobota 17. 12. okolo 20 hodiny, kdy jsem chtěla tento článek původně publikovat. Bohužel se mi to nepodařilo a tak tedy až teď. Mrzí mě, že jsem to nestihla dříve, ale minulý týden toho bylo nějak moc, to znáte – nakupování dárků, učení, nakupování, škola, písemka, atd. Dnes je sice již čtvrtá adventní neděle, ale já ještě chvilku zůstanu ve třetím adventním týdnu se třetím tématem Fantastických Vánoc – Fantasy a film.

Upozorňuji vás, že tento článek vyjadřuje můj osobní názor. Rozhodně vás tady nebudu o ničem poučovat, či vás přesvědčovat, že můj názor je ten správný. Nehraju si na odborníka, neviděla jsem zdaleka všechny fantasy filmy. Tento článek spíše ukazuje, jaké fantasy filmy mám ráda já a proč…

Fantasy patří jak k mému nejoblíbenějšímu literárnímu, tak i k filmovému žánru. Stejně jak v literatuře, tak i zde pro mě byl takovým velkým mezníkem film Pán Prstenů, který je podle mě i celkově takovým významným mezníkem co se fantasy filmů týče. Ale nejdříve bych se vrátila trochu do minulosti, konkrétně do roku 1984…

Určitě si pamatujete na film Nekonečný příběh, který má na svědomí režisér Wolfgang Petersen. Myslím, že je to jeden z nejlepších fantasy filmů, které kdy byly natočeny, i když, abych pravdu řekla, já osobně jsem ho ráda neměla a myslím, že jsem ho viděla jen jednou. Nevím proč, příběh jako takový mě zaujal, spíše se mi moc nelíbily efekty a celý vzhled filmu, ale co naplat, v té době ještě neměli lidé takové možnosti, jako dnes.

Abych pravdu řekla, ani neznám moc opravdu kvalitních fantasy filmů. Bylo jich sice natočeno mnoho, ale jen málokterý je opravdu dobrý. Mezi ty nejlepší podle mě patří Letopisy Narnie, Harry Potter, Pán Prstenů, Piráti z Karibiku, Inkoustové srdce, Most do země Therabithia, Excalibur a další. To jsou zároveň i mé nejoblíbenější filmy tohoto žánru, ještě spolu s princem z Persie a novým Soubojem Titánů.

Pán Prstenů

Jak jsem už řekla, toto je pro mě nejdůležitější a nejvýznamnější fantasy film vůbec. To, proč mám ráda Pána Prstenů už jistě víte, ale proč mám ráda film? Tak především, viděla jsem ho první, než jsem četla knihy (a nemyslím si, že by to byl důvod k údivu, vždyť je mi teprve 17 a půl, takže myslím, že je to i docela logické). Líbí se mi, jak si tvůrci s filmem poradili a ať si říká kdo chce co chce, mě nepřijde, že by film postrádal onen hlubší smysl, který mají knihy. Samozřejmě, kdyby měl být film tak hluboký, tak má asi jen málo diváků a ať chceme nebo ne, filmy jsou i o penězích a tak se musí poněkud přizpůsobit. Musí obsahovat akční scény, milostné scény a tak. Myslím ale, že tvůrcům Pána Prstenů se to všechno podařilo pěkně skloubit dohromady a neudělali z toho nesmyslná guláš plný krve. I ve filmu často narazíte na hlubší scény.Líbí se mi obsazení postav, příběh a také hudba. Samozřejmě, že se ve filmu nemůže objevit vše, co je v knize, film by byl neskutečně dlouhý a prostě to není možné. Mě ale připadá, že se Pán Prstenů drží předlohy ještě pěkně, sice mě trochu mrzí, že úplně vynechali Toma Bombadila, ale co se dá dělat. Já jsem spokojená a mám tento film moc ráda, ať už si zarytí fanoušci knihy říkají co chtějí. Miluju obě – knihu i film. Mí spolužáci prostě nechápou, jak u toho filmu můžu pořád brečet, i když jsem ho viděla nejméně 50x. Jak? Podívejte se na některé scény… Necítíte tu sílu?

Most do země Therabithia

Další z mých nejoblíbenějších fantasy filmů. Je určen především mladším divákům, ale myslím, že i staršího člověka potěší, protože je plný fantazie a je hodně dojemný. Příběh mě jednoduše okouzlil. Je o dvou dětech – chlapci a dívce, kteří se potkali a navzájem si něco důležitého předali. Leslie jako by ani nebyla člověkem. Má obrovskou fantazii a díky ní dokáže tvořit celé světy. Dokáže taky změnit Jesse, svého nového kamaráda, jehož rodiče nemají příliš peněz a stojí nohama pevně na zemi. Jess by byl brzy taky takový, ale díky Leslie pozná, že peníze nejsou to nejdůležitější na světě a že se dá žít i jinak. Stačí mít jen otevřenou mysl…

Moc jsem si oblíbila hlavní hrdinku Leslie. Měla jsem vždycky pocit, že jsem jako ona. Na tento film se dokážu dívat pořád dokola, stejně jako na Pána Prstenů a nikdy mě neomrzí. Nedokážu vysvětlit to, co cítím v srdci, ale je to tak. Tento příběh je výjimečný, ale musíte to cítit…

Harry Potter

Film, který se mnou rostl, stejně jako knihy. Tak kouzelný a úžasný. Jak moc jsem si přála procházet se chodbami Bradavického hradu. Navíc jsou filmy doplněny úžasným soundtrackem, který pomáhá dotvářet výjimečnou atmosféru. Myslím, že není potřeba popisovat, o čem příběh je, vždyť ho určitě všichni dobře znáte.

Kromě celovečerních filmů mám hodně ráda i několik fantasy seriálů. Seriály maj jedno velké plus, díky rozdělení na jednotlivé díly se může klidně více držet své předlohy, jako je tomu třeba u Hry o trůny. Skvěle udělaný seriál, jen jednu věc bych mu vytkla. Často se v něm objevují naprosto zbytečné sexuální scény, které by bylo klidně možné vypustit. Ale i tak jsem si tento seriál oblíbila a na jaře se chystá už druhá série podle knihy Střet králů a jsem moc zvědavá, jestli bude taky tak dobrá jako ta předchozí.

Dalším takovým seriálem je Legend of the Seeker. Nemohu posoudit, do jaké míry se drží své literární předlohy. Na tu se chystám až letos o Vánocích, kdy snad dostanu první dva díly. Ale seriál jako takový se podle mě skvělý, napínavý a dobrodružný, navíc se sympatickým hlavním hrdinou. Co víc si přát? Snad jen více sérií, protože jsou jen dvě a vypadá to, že pokračování se už bohužel nechystá. Škoda…

A co vy? Jaké fantasy filmy máte nejraději a proč?

Dneska tedy zapálím třetí svíčku, i když je už čtvrtá a tedy poslední adventní neděle. Za 5 dnů a 7 hodin je Štědrý den a mě to přijde naprosto neskutečné. Vám taky? Nicméně, poslední příspěvek na téma „Fantasy a já“ můžete očekávat nejpozději v pátek.

Opět budu ráda, když se zapojíte a podělíte se o své nejoblíbenější fantasy filmy, či pojmete svůj článek jakkoli jinak.



 

3 Responses to “Fantastické Vánoce #3 – Fantasy na stříbrném plátně”

  1. Le fille Ash Says:

    O Mostě do země Thetabithia jsem zatím jen slyšela. Ale po přečtení tvého článku ho myslím najdu a shlédnu!

  2. Verush Says:

    Pán prstenů! Miluju to… jak v knižní, tak i ve filmové podobě. Je to úžasný příběh a i když jsem každý díl viděla nejmíň 100x, pokaždé tam najdu něco nového a vždycky mě to dostane tak, jako když jsem to viděla poprvé. Jen je hrozná škoda, že někteří lidé prostě nedokáží pochopit výjimečnost a hloubku tohoto díla. Jo… a ještě… na filmovém zpracování mě vedle efektů a hereckých výkonů dostala ta hudba! Dovolím si tvrdit, že PP má nejlepší filmový soundtrack vůbec.

    Nekonečný příběh jsem taky viděla hodněkrát, ale nemůžu říct, že se mi to nějak extra líbilo. Nicméně na tu dobu je to rozhodně dosti dobře natočené. 🙂

    K Harrymu se myslím nemusím ani vyjadřovat (:D), a na pokračování GoT se taky moc těším, knihu mám doma, bohužel stále ještě nepřečtenou, ale v nejbližší době to hodlám napravit.

  3. Dee Says:

    hobita a další hry o trůny se nemůžu dočkat, ale seekera považuju spíš za něco, čím se budu chtít myšlenkově odbavit vzhledem k béčkovosti 😀 k nekonečnému příběhu – já se vždycky hrozně bála toho vlka.. na tehdejší dobu ale pecka; pán prstenů je samozřejmě klasika, naproti ní most do země terabithia bylo zajímavé překvapení, u kterého bych možná i váhala nad nálepkou fantasy, ale to je právě to, co žánr vždycky nečekaně okoření 🙂


Přidejte svůj komentář...