Knižní útočiště elfího poutníka

Svět plný fantazie, příběhů a knih…

Fantastické Vánoce #2: Fantasy bytosti Prosinec 5, 2011

Filed under: Fantastické Vánoce — Ettelëa Dragons @ 11:33 pm
Tags: ,

Máme tady druhý adventní týden. Příspěvek se mi sice nepodařilo zveřejnit včera, ale to vůbec nevadí, příspěvky do tohoto projektu můžete přidávat kdykoli během daného adventního týdne.Tady je můj článek a upozorňuji, že se nesnažím popisovat jednotlivé bytosti, ani nejsem rozhodně žádná odbornice, je to jen můj názor a nemusí se vám tudíž nutně líbit.

A pak jsou tady opět zvýrazněné otázky, na které můžete (ale nemusíte) ve svém článku či v komentářích pod tímto článkem odpovědět. Jak svůj článek pojmete je na vás. Těším se na příspěveky 😉

Druhý advent znamená druhé téma a to zní: Fantasy bytosti.

 

 

Fantasy bytosti

Každý to známe – bez nejrůznějších bytostí by nebyla fantasy fantasy. Je spousta zajímavých bytostí, bohužel je jich mnoho opomíjeno. Nepřipadá vám to tak? Momentálně jsou v módě upíři (ano, teď mluvím o literatuře pro mladé dospělé neboli YA a nerada bych si hrála na odbornici, je to čistě můj názor!). Tohle upíří šílenství podle mě odstartovala sága Stmívání. Kdysi jsem tuhle ságu milovala, upřímně – je to čtivé, jenomže postupem času mi došlo, že to není tak úžasné. Myslím hlavně pohled na upíry, který tato sága zavedla.

 

Upíři

Upír by měl samozřejmě být přitažlivý a svým způsobem krásný, přece jenom to patří k jeho osobnosti a je to jeho zbraň, ale především to vždycky byli nebezpeční predátoři, kteří svou oběť okouzlili a poté ji zabořili své špičaté tesáky do krásného krčku, však víme, ne? Ok, ale dnešní spisovatelky si upíry poněkud „vylepšily“, myslíte, že k lepšímu? Já si to teda opravdu nemyslím. Podívejte se na Edwarda, romantický, třpytící se vegetarián, který strašně trpí. Takový by podle mě upír být neměl… neřeknu, kdyby to bylo jen jednou, výjimečně, bohužel se v poslední době s takovými upíry roztrhl pytel. Na druhou stranu – kdo vlastně řekl, že upír musí vypadat zrovna tak nebo tak…? Takže, nechci to nějak odsuzovat, proč by se vlastně mezi upíry sem tam nemohl vyskytnout nějaký ten vegetarián, ale čeho je moc, toho je příliš, znáte to.

Věříte v existenci upírů?

 

Andělé

V poslední době ale upíři pomalinku ustupují do pozadí, aby uvolnili místo svým „kolegům“ padlým andělům. Musím říct, že já jsem si takovéto příběhy, kde figurují „náctiletí“ a ještě ke všemu padlí andělé moc neoblíbila (opět, můj názor, každému se líbí něco jiného, že?). Proč? Je toho na mě prostě už moc, nejen zamilovaní upíři ale už i andělé. Moje představa anděla je totiž někde trochu jinde, bohužel (či bohudík). Já osobně si anděly představuji jenom jako takové neurčité bytosti, vydávající teplo a světlo a viděla bych je úplně v jiných příbězích. Ale jak říkám, každý může mít trochu jinou představu…

Co vy a andělé?

 

Elfové a trpaslíci

Tady zabrousíme do trochu klasičtější fantasy. Elfové a trpaslíci jsou naprosto typickými bytostmi, vyskytujícími se ve velké většině knih tohoto žánru, ale to vám asi říkat nemusím, co? 🙂 Také existují různé představy elfů, ale hodně do vývoje této zajímavé rasy zasáhl misrt Tolkien, když vytvořil Středozemi a z elfů udělal hrdý, moudrý a vznešený národ. Myslím, že jim to neuškodilo, naopak… Líbí se mi tolkienovská představa elfů, už se to tak zažilo, že když se řekne elf, prostě si vybavíme vysokého, štíhlého muže (či ženu) s dlouhými vlasy a hrdým výrazem.

Zajímavé jsou ale různé obměny, někteří spisovatelé (teď si je hned nevybavím, ale vím, že takoví jsou) nemají tak optimistický pohled na elfíky, ale pohlíží na ně jako na pyšnou rasu, která se vyvyšuje nad ostatní. Zajímavé… Ostatně, proč ne.

Ale pamatujete i na ty malinké, okřídlené bytosti? Tak to jsou taky elfové, jenom zase trošku jiní…

A což teprve trpaslíci! Máte rádi trpaslíky? Ti se také proslavili díky Tolkienovi a Gimlimu, ale setkáme se s nimi třeba i v románech Markuse Heitze, kde mají tito pracanti hlavní roli, což se taky jen tak nevidí.

 

Draci

Mí nejoblíbenější tvorové. Mou představu draků zformoval hlavně (ano, teď se pro mě za mě smějte, ale já ho prostě miluju) Christopher Paolini a jeho Eragon. Safira je přesně taková, jak bych si draky představovala já. Jako moudré a vznešené bytosti, ale samozřejmě by takové nemohli být všichni, draci podle mě, stejně jako lidé mají rozdílné charaktery.  Tady ale snad poprvé nesouhlasím s panem Tolkienem a jeho drakem Šmakem (Hobit) a Chrysophylaxem (List od Nimarala a jiné příběhy). Tito draci jsou chamtiví, úskoční a vychytralí… To se mi moc nelíbí.

A jaká představa se líbí vám?

Tak, to jsou pro mě ty nejvýraznější fantasy bytosti, se kterými se velmi často setkávám, ale samozřejmě mám ráda i jiné, na které se ale docela zapomíná. Co třeba takové víly (i když, ty už pomalu taky začínají jít do módy…), gryfové (Temný gryf – jediná kniha o gryfech, co zatím znám), jednorožci, pegasové, atd. Ti by si jistě zasloužili větší pozornost, snad jejich čas taky přijde…

Ale třeba v takovém Zaklínači se setkáváme s celou řadou bytostí (či nestvůr), se kterými se jinde ani nesetkáme. Znáte taky nějakou knihu, kde se vyskytují méně známé bytosti?

 

A zapalujeme druhou svíci na adventním věnci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podělte se s ostatními a přidejte svůj přímý link na článek:

 

2 Responses to “Fantastické Vánoce #2: Fantasy bytosti”

  1. Dee Says:

    http://porcelanovy.wordpress.com/2011/12/04/fantasy-bytosti/ – tadá! vytrvávám, jede se dál!:D znám pár knížek, kde jsou fantasy bytosti úplně nově smyšlené, takové sympatické příšerky všech druhů 🙂

  2. Michelle Says:

    Bohužiaľ nemôžem zverejniť odkaz priamo na článok, pretože môj web to v súčasnosti nedovoľuje, ale chcela som povedať, že sa mi tvoj projekt páči a písanie článkov na tieto témy ma veľmi baví 🙂


Přidejte svůj komentář...

