Knižní útočiště elfího poutníka

Svět plný fantazie, příběhů a knih…

Fantastické Vánoce #1: Fantasy světy Listopad 27, 2011

Filed under: Fantastické Vánoce — Ettelëa Dragons @ 1:47 pm
Tags: ,

Tak tady máme první adventní neděli a s ním hromadu projektů a mezi nimi i můj nenápadný malý projektíček Fantastické Vánoce zaměřený na fantasy literaturu. Více informací najdete zde.

Dnešní první téma zní – Fantasy světy. Já se zamyslím nad tím, jaké jsou mé nejoblíbenější světy, jaké světy jsem se snažila vytvořit sama a co by podle mě neměl správný fantasy svět postrádat. Za každým tímto zamyšlením pak najdete otázku a budu ráda, když na ni odpovíte ve vašem článku či třeba v komentářích zde, pod tím mým 🙂


 

Fantasy světy

Každá správná fantasy se odehrává v nějakém smyšleném světě, to snad všichni dobře víme. Bez toho by to ani nešlo. Každý autor se snaží vymyslet co nejdokonalejší prostředí pro svůj příběh a vdechnout mu život. Takový svět, to není jenom ledajaká krajina, chce to promyslet názvy a polohu měst, zemí, lesů a řek. Chce to vymyslet světu nějakou historii, dát mu minulost… A to může být hodně tvrdý oříšek.

 

Moje oblíbené fantasy světy

 

Středozemě

Pro mě je hodně výjimečným světem mezi všemi ostatními Tolkienova Středozemě. Proč? Myslím, že odpověď není nijak složitá. Tolkien se stal vzorem pro mnohé další spisovatele, jeho smyšlený svět je úžasné promyšlený a téměř dokonalý. Nejen, že vymyslel krajinu a země, ale také složitou a bohatou historii a díky tomu jeho svět působí hodně reálně. Ve Středozemi přece najdete hluboké lesy i rovné pláně, bohatá, krásná města i malé vesničky a samozřejmě temnou zemi Mordor. Žije v ní velké množství různých ras – elfové, trpaslíci, lidé, skřeti. Dokázal popsat, jak Středozem vznikla, vymyslel božstvo i jazyky jednotlivých ras. Když otevřu Pána Prstenů i třeba Silmarillion, musím jen nechápavě kroutit hlavou, protože prostě nedokážu pochopit, jak jediný člověk mohl vytvořit něco tak úžasného!

 

Narnie

Další kouzelná země. Vznikla z myšlenek C.S. Lewise a je zase trochu jiná než Středozemě. Také má svou historii, ale není už tak složitá a komplikovaná o to více je ale kouzelná, což se mi na ni líbí… Jako menší jsem si vždycky představovala, že se do ní dostanu skříní, co máme v pokoji, bohužel se mi to zatím nepovedlo 🙂

 

Bradavice

Ach ano, kouzelné Bradavice. Který fanoušek fantasy by se tam nechtěl podívat? Vždycky mě fascinoval kouzelný strop, který se měnil podle toho, jak je zrovna venku. Rowlingové se podařilo vytvořit něco jedinečného a originálního. Obrovský hrad se spoustou zákoutí a tajných chodeb, zvláštních učeben a kouzelných schodů, jak ráda bych se tam podívala! Popisy Bradavic patří k mým nejoblíbenějším částem v knížkách o Harry Potterovi a často jsem si sama vymýšlela vlastní zákoutí v této škole čar a kouzel a toulala jsem se jejími chodbami. Díky Bohu za fantazii, díky ní jsem měla možnost tam nakouknout 🙂

 

 Jaké světy jsou výjimečné pro vás a proč?

 

Fantasy světy a já

Jako mnoho dalších fanoušků fantasy literatury jsem se i já pokoušela (a stále občas pokouším) psát vlastní příběhy a samozřejmě jsem si taky musela vytvořit nějaký vlastní svět, v němž by se odehrávaly. Rozhodně to není nic lehkého a ten můj měl velkou spoustu nedostatků a nebyl ani trošku originální, přesto mi to nevadilo, protože to byl můj vlastní kouzelný svět.

 

Mysterie

Ano, přesně tak se jmenoval (či snad ještě jmenuje) svět, ve kterém se odehrávala většina mých smyšlených příběhů. Všechno to začalo mým „románem“ Mysterie v ohrožení, který jsem před několika roky začala psát. děj vám popíšu v jednom z příštích témat, teď bych se ráda zaměřila právě na onu zemi. Představovala jsem si, že Mysterie vznikla z fantazie lidí a díky té také existuje. Kdysi byla prakticky nekonečná, stejně jako fantazie lidí, ale později ji začala ohraničovat realita a Mysterie se začínala pomalu zmenšovat. Této zemi vládla královna (a odtud vznikla i má přezdívka) Ettelëa Dragons de Mysteria 🙂 No, přezdívku jsem si už nechala…

V této zemi byste našli velkou spoustu kouzelných míst a strášně „originálních“ především, jako třeba Měsíční paseka, Zpívající řeka, Květinové údolí, Dračí hory apod. Miluju přírodu, takže měst, kromě toho hlavního, byste našli opravdu minimum. To byly jen samé hory a údolí, lesy a louky. Všechno bylo krásně zelené a čisté, prostě moje představa ideálního světa.

Tvorba mé vlastní země mě hodně bavila, strávila jsem tím celé dny. Stále jsem vymýšlela nové a nové názvy a nová místa, sice jsem se nezabývala něčím, jako je historie světa nebo poloha měst, ale v té době mi to nijak nevadilo.

 

Zkoušeli jste taky někdy vytvořit svůj vlastní fantasy svět?

 

Co musí mít dobrý fantasy svět?

Když se zamyslím, co by podle měl mít ten správný fantasy svět, hned mě napadne – členitou krajinu. To je jedna z věcí, proč fantasy tak miluju. Nádherná krajina, hluboké lesy, vysoké hory, to nesmí postrádat žádná fantasy.

Dále mě napadne – bohatá historie, protože země či svět bez historie je neúplný. Dodává mu to na skutečnosti a vdechne to světu duši. Mám ráda, když v knize narazíte na nějakou legendu či pověst. Je skvělé, když autor vytvoří celé rodokmeny významných a královských rodů. Ale někdy je těžké udělat to přehledně, tak se někdy může stát, že se do všech těch jmen, názvů a pověstí pěkně zapletete, proto vždycky ocením, když jsou na konci knihy připojeny stručné, přehledné dodatky a vysvětlivky, kde všechno autor shrne.

A stejně tak to mám i s mapou. Mám ráda přehled, takže si ráda prohlédnu i mapu světa, který autor vytvořil, přece jenom je to přehlednější, než jen holý popis. Lépe si tak člověk uvědomí polohu jednotlivých zemí a přibližnou vzdálenost mezi nimi, zvlášť když hrdinové cestují. Ocenila jsem to hlavně v Pánovi prstenů a prohlížela jsem si trasu Společenstva.

 

A co by podle vás měl mít správný fantasy svět?

 

***

Tak, to bychom měli první téma. Ale nesmíme zapomenout, že je dnes první adventní neděle, do Vánoc nám zbývají čtyři týdny, tak pojďme dodržet alespoň nějakou tradici a zapalme (alespoň pomyslně) první adventní svíci na věnci. A příští týden se můžete těšit na článek o fantasy bytostech, který bude pravděpodobně o dost obsáhlejší 🙂 A taky zapálíme druhou svíci!

 

 

Ráda si přečtu i váš článek, jsem na ně hodně zvědavá a proto zde v linkovači zanechte přímý odkaz na svůj článek! Děkuji…



 

3 Responses to “Fantastické Vánoce #1: Fantasy světy”

  1. Dee Says:

    http://porcelanovy.wordpress.com/2011/11/27/fantasy-svety/ 🙂 je to zaměřený spíš jedním směrem protože ke konci jsem napůl spala a ztrácela vlastní klubko, ale tak..:DD

  2. Sue Says:

    Ettelea pridala som svoj link do kolekcie 🙂 strašne som si užívala písanie tohto postu 🙂 už sa teším na dalšiu nedelu 🙂

  3. Athon Says:

    Přesně.. moje řeč já jsem taky blázen do fantazie, vytvářím si vlastní příběhy, legendy, světy, mapy a obrázky krajin, protože rád kreslím 🙂


Přidejte svůj komentář...

