RC Review: Stefanovy deníky #2 – Chuť krve – L.J. Smith Říjen 28, 2011

Autor: L. J. Smith, K. Williamson, J. Plec

Překlad: Milena Hordinová

Série: Upíří deníky – Stefanovy deníky

Díl: 2.

Žánr: Upíři, fantasy, horor, romance

New Orleans jako město upírů

Z malého městečka Mystic Falls se přesouváme do New Orleans, kam je po přeměně nucen se uchýlit Stefan Salvatore se svým bratrem Damonem. Zatímco Stefan bere upírství jako dar a užívá si ho plnými doušky, Damon jej vnímá jako prokletí, když ho nemůže sdílet se svou láskou Katherine.  Nenávidí Stefana za to, že mu nedal možnost volby a tak se jejich cesty v New Orleans rozdělí. A mezitím, co si Stefan užívá velkého města, Damon čelí velkému nebezpečí, hrozí totiž, že se z něj stane cirkusová atrakce. Pomůže Stefan svému bratrovi a dokáže zároveň zachránit i sebe?

Psychopat a jeho brácha

Vypravěčem celého příběhu je samozřejmě Stefan Salvatore, jehož osud po přeměně v upíra sledujeme. A Stefan není příliš dobrým vypravěčem. Celý jeho charakter je poněkud podivný. Hned mě napadlo slovo, které Stefana docela vystihuje a to psychopat. Celý svůj lidský život byl hodný kluk a jeho povaha byla dost nevýrazná. Zato jako upír se úplně změnil. Stal se z něj chladnokrevný zabiják, bez jakýchkoli citů. V seriálu prakticky po celou dobu byl tím hodným, ale jeho minulost je daleko temnější. Ne Stefan ale právě Damon je tím, kdo se umí ovládat a ví přesně, co chce. Stefan se po většinu času chová naprosto šíleně a není schopný ovládat ani sám sebe. Proto není příliš sympatickou postavou, alespoň mě je daleko sympatičtější jeho starší brácha Damon. V tomto díle se ale setkáme ještě s jinou, pro seriálové fanoušky jistě známou postavou. A je jí Lexi, daleko starší upírka, která se rozhodla vzdát se lidské krve a naučit to i Stefana. Lexi jsem si hodně oblíbila, hlavně pro její rozhodnost a vytrvalost.

Rozrazil versus Sporýš

Jediným větším problémem knihy byl opět překlad, ale to se už nedá nic dělat. Ano, už jsem si i zvykla na rozrazil místo sporýše, dobrá, to už přehlížím, ale co mě úplně iritovalo, bylo oslovení brácho, které pro sebe používali bratři Salvatorovi. Jistě, je to jen jediné slovo, ale přesto mi v knize vyloženě vadilo. Prostě si nemyslím, že by se takto oslovovali oni dva. Přinejmenším by tak Damon nenazýval Stefana, zvlášť, v takové době. Myslím, že daleko vhodnější by bylo nahradit slovo „brácho“ slovem „bratře“, to rozhodně zní daleko lépe. Možná se to zdá jako maličkost, ale i takové maličkosti mohou během čtení rušit.

Chuť krve se mi docela líbila, i když mě Stefan někdy (čti: pořád) doháněl k šílenství, rozhodně byla lepší než předchozí díl. Zejména proto, že jsme se dozvěděli něco, co ještě neznáme ze seriálu, sledujeme osudy dvou bratrů Salvatorových těsně po proměně a dozvídáme se zajímavé věci, jako třeba to, jak se Stefan cítil, jak poznal Lexi a jak si zvykal na svou přísnou dietu. To bylo rozhodně zajímavé, škoda jen, že tam bylo tak málo Damona. Vůbec bych nebyla proti Damonovým deníkům a myslím si, že by byly daleko oblíbenější než ty Stefanovy, co si budeme nalhávat, Damon je prostě zajímavější postavou.

I přes drobné podivnosti v překladu se mi kniha četla dobře a lehce. Určitě bude zajímavá pro všechny fanoušky seriálu The Vampire Diaries, kteří se chtějí dozvědět něco o Stefanově minulosti a pro fanoušky samotného Stefana. Také obálka knihy okamžitě zaujme fanoušky, protože je naprosto skvělá (ale koukněte se na to, jak bude vypadat obálka třetího dílu!), rozhodně povedenější než u originálu, kde se snažili napodobit původní sérii – Upíří deníky.

Já jsem s knihou docela spokojená a jsem zvědavá, co přinese díl třetí, který ponese název Prokletí a měl by u nakladatelství Fragment vyjít v únoru 2012.

7/10

_________________________________________________________________