RC review: Erebos – Hra, která zabíjí – Ursula Poznanski Říjen 16, 2011

Filed under: Přečteno... — Ettelëa Dragons @ 6:29 pm

Erebos – Hra, která zabíjí

Autor:  Ursula Poznanski

Překlad: Karolína Kousalová

Představte si, že se vám do rukou dostane na první pohled naprosto obyčejné CDéčko. Vy zjistíte, že je na něm hra… hra, které není možné odolat, od které není možné se odtrhnout. Hra, která má vlastní rozum… Hra, která zabíjí. EREBOS.

Přesně to se děje v Nickově škole. Mezi jeho spolužáky koluje jakési neznámé CD. Zpočátku ho to možná příliš netrápí, ale později si všimne, že něco je špatně. Jeho přátelé se najednou začínají chovat podivně. Špitají si mezi sebou, mají kruhy pod oči, někdy dokonce ani nepřijdou na vyučování či na trénink v basketbale. To už Nickovi přijde dost divné a rád by věděl, zda za tím vším stojí právě to tajemné CD a pokud ano, proč? Co je na něm tak zvláštního? Rozhodne se, že ho musí mít.

A po čase se konečně vytoužené tajemství dostává i k němu, když mu jedna dívka za zvláštních okolností předá okopírované CD. A tak se Nick dozvídá, o co jde. Je to hra, ale ne ledajaká. Je to Erebos, zvláštní hra, která jako by sama myslela a ovládala lidskou mysl. Netrvá to dlouho a úplně Nicka pohltí, stejně jako většinu jeho hráčů a spolužáků. Naštěstí ne všechny, někteří se totiž rozhodnou zjistit, co ve skutečnosti znamená Erebos a co mu jde… Otázkou je, zda budou úspěšní a dokážou odhalit pravdu, než bude příliš pozdě…

„Vstup.

Nebo se vrať.

Toto je Erebos.“

Hlavní postavou příběhu je Nick Dunmore, který je, stejně jako většina jeho přátel a spolužáku, během chvíle pohlcen prazvláštní hrou Erebos. V ní není Nickem, ale temným elfem Sariusem, který žije svůj vlastní život v úplně jiném světě. Sarius se musí vypořádat se spoustou úkolů a vybojovat mnoho bitev, aby postoupil do vyšší úrovně a tak získal lepší schopnosti a Nick na tom pracuje dnem i nocí. Ano, hra mu na první pohled přijde úžasná a naprosto neškodná, ale jenom do té doby, než se setká s tajemným poslem s děsivě žlutýma očima, který postavám ve hře zadává úkoly. Je zvláštní, že tento posel toho ví až podivně mnoho z Nickova skutečného, reálného života, ale opravdu podivné to začíná být až ve chvíli, kdy zadá Nickovi úkol mimo Erebos, úkol ve skutečném světě. Jak daleko hodlá Nick zajít a co je ochoten obětovat pro postup ve hře?

Další výraznou postavou je Emily, dívka, která se Nickovi líbí. Ona je jednou z těch, co Erebosu nepropadli a naopak se snaží přijít na to, co za tím stojí.

Pro mě nejzajímavější postavou byl Victor, se kterým se však setkáváme téměř na konci knihy. Je to takový počítačový šílenec a maniak a má rád čaje, stejně jako já. Zajímavá postava.

Ostatní postavy z reálného světa nejsou příliš rozebrány, zato se více setkáváme s jejich postavami z Erebosu, se kterými se Nick nebo vlastně Sarius během hry potká. Hra se totiž hraje online, takže s ostatními postavami může komunikovat, ale nikdo neví, kdo se skutečně za jako postavou skrývá. Kdo je přívětivý a přátelský trpaslík Sapujapu či nebezpečný BloodWork?

Pojmy a dojmy

Erebos je děsivou ukázkou toho, co všechno může způsobit závislost. A nemusí se jednat zrovna o závislost na PC hře. Když člověka něco pohltí, není pak schopen uvažovat a udělá všechno proto, aby v tom, na čem je závislý mohl pokračovat. A právě to je na Erebosu děsivé. Nesetkáte se tady s potoky krve či usekanými končetinami, ale přesto je děsivým thrillerem, při kterém vám bude běhat mráz po zádech.

Realita se tady střídá s virtuálním světem hry a autorka čtenáři nic neprozradí předčasně, takže ho příběh udržuje v neustálém napětí a očekávání. Všechno se odkrývá pomalu, sem tam se objeví nějaký náznak, proto je kniha prakticky nepředvídatelná a čtenář tak vše odhalí až opravdu nakonec, což je dobře. Do příběhu se čtenář lehce vžije, protože popisy hry a to, co Nickova postava prožívala, byly pěkně, barvitě popsány.  Celková psychologie Erebosu je úžasná a všechno díky tomu působí velmi realisticky. Jde vidět, že autorka má závislost dobře nastudovanou a že si nevymýšlí, ale že to tak skutečně může být. A co je horší, že se to může stát i jinak docela „normálnímu“ člověku…

Erebos mě úplně dostal. Anotace opravdu nelže, během čtení mě někdy mrazilo. Já osobně ráda hraju PC hry, zvlášť takové, které se Erebosu docela podobají (mám na mysli fantasy RPG, bez šílených úkolů v realitě J), takže věřím, že bych Erebosu taky byla schopná propadnout, ale děsí mě pomyšlení, že bych si stejně jako postavy v knize nic neuvědomovala, slepě plnila podivné úkoly a hra by mě úplně ovládla. Je něco takového vůbec možné? Myslím, že ano a docela dobře. A tento pohled na závislost pro mě byl děsivější než kdejaký krvavý horor. Moc se mi líbila propracovanost, reálnost a psychologie příběhu. Zamilovala jsem si pasáže, kde byl popisován průběh hry, s mrazením jsem spolu s Nickem odhalovala děsivá tajemství Erebosu. A konečné zjištění, co za tím vším stálo, pro mě bylo nečekané a překvapující a za to jsem ráda.

Občas se na konci kapitol vyskytovaly zvláštní odstavce, které nesouvisely s Nickem. Byly to takové náznaky, co ve skutečnosti Erebos je. Z těch mi běhal mráz po zádech. A stejně tak mi běhal po zádech vždy, když se objevil žlutooký posel, který o každém hráči téměř vše věděl.

Erebos je čtivá a hodně napínavá kniha, snad pro každého. A zaručeně vás na nějakou dobu odradí od jakýchkoli her na počítači… Věřte mi.

Nakonec bych ještě zmínila pěkný obal knihy, odkud vás pozoruje děsivé oko. Je udělán tak, že působí opotřebovaně a staře, takže, jakmile mi Erebos přišel domů, mamka se podivovala nad tím, co to mám za starou knihu J. Obal se mi opravdu moc líbí a už i ten slibuje něco opravdu skvělého a jedinečného.

9/10

__________________________________________________________________________

Opět velmi děkuji nakladatelství FRAGMENT za recenzní výtisk.

4 Responses to “RC review: Erebos – Hra, která zabíjí – Ursula Poznanski”

1. Le fille Ash Says:

Tak to zní velmi, velmi zajímavě! Takový pžíběh jsem ještě nikde neviděla.. 🙂 Děkuji za tip!

• Je to zajímavé! Opravdu doporučuji přečíst, taky jsem ještě něco takového nečetla a myslím, že v dnešní době je závislost na PC dost aktuální, takže tato kniha je jedině vhodná. Myslím, že to stojí za to… 😉

2. […] Erebos – Hra, která zabíjí – Ursula Poznanski (RC review) […]

3. […] Erebos – Hra, která zabíjí – Ursula Poznanski (RC review) […]