RC review: Sága prokletých – Morová rána – Margit Sandemová Září 28, 2011

Filed under: Přečteno... — Ettelëa Dragons @ 11:05 pm

Název: Morová rána

Autor: Margit Sandemová

Série: Sága prokletých

Překlad: Mgr. Olga Zumrová

Rok vydání: 2008

Norsko roku 1581 – zde začíná příběh Ságy prokletých. Šestnáctileté Silje, hlavní hrdince příběhu vzal mor celou její rodinu, zůstala sama na ulici, v době, kdy nad všemi visí hrozba moru, takže nemůže očekávat žádnou pomoc. Přesto má ona sama natolik dobré srdce, že se ujme dvou sirotků, na které po cestě narazí – malého děvčátka a novorozeněte. Spolu s nimi pokračuje v cestě, když v lese narazí na podivného, tajemného muže a pomůže mu. Díky tomu se ale dostává do problémů, proto ji muž odvede na odlehlý statek, kde s několika sloužícími žije jakýsi samotářský malíř. Silje si na nový život brzy zvykne a toto zvláštní místo si zamiluje, ale je něco, co ji znepokojuje. Statek totiž stojí na úpatí tajemných hor, o kterých Silje slýchávala v dětství děsivé historky. Lidé totiž věří, že v těchto horách žijí nebezpečné bytosti – Prokletí. Jak je to ve skutečnosti? A kdo je onen tajemný muž, který Silje tolik přitahuje?

Hlavní hrdinkou příběhu je mladá Silje, z jejíhož pohledu vše sledujeme. Celá její rodina zahynula na mor, ale Silje není z těch, kdo se zhroutí, je silná a odhodlaná. A hlavně, má dobré srdce. V těchto temných dobách se lidé bojí a odmítají komukoli na ulici pomoci. Silje se ale nebojí a tak pomáhá, komu může. Jakmile najde malou holčičku, jak pláč nad svou mrtvou maminkou, nezdráhá se jí ujmout, stejně, jako když v lese natrefí na opuštěné novorozeně. Je pracovitá, ale to neznamená, že má práci na statku ráda, je totiž spíše velkým snílkem a má umělecké nadání, které díky malíři, u něhož žije, objeví.

Další důležitou postavou je onen tajemný, podivný muž, kterého Silje potká na své cestě. Připadá jí, jako by byl napůl člověkem a napůl zvířetem. Působí nebezpečně, ale Silje věří, že je to jen maska, pod kterou se skrývá docela jiný člověk. Dívka to nedokáže pochopit, ale ten muž ji silně přitahuje. On je však velice samotářský a je divné, že když se objeví mezi lidmi, na malířově statku, všichni, kromě Silje se jej bojí. Co za tajemství to skrývá? Opětuje Siljiny city?

Tato kniha je sice zařazena do žánru fantasy, ale nenazvala bych to klasickou fantasy. Je to spíše historicko-romantický román s fantasy prvky.

Příběh je psán v er-formě z pohledu Silje, která je dospívající dívkou, tudíž není nouze o velké množství nejrůznějších jejích pocitů a dojmů. Hlavní zápletkou je především láska k opovrhované osobě. Důraz je kladem na rozvoj jednotlivých postav, ne na akčnost, na rozdíl od mnoha nynějších knih. Kniha je čtivá a svým způsobem i napínavá, protože čtenář po celou očekává, kdy nastane TA chvíle mezi dívkou a tajemným mužem a ono pořád nic. A pak to najednou přijde, téměř na konci knihy a všechno jde naráz až příliš rychle. Celou dobu se příběh vyvíjí pomalu, ale poslední kapitoly jsou hodně uspěchané, což působí divně.

Silje je sice hlavní hrdinkou, ale trochu se zde rýsuje i druhá linie příběhu, kde jde především o mladou, nešťastnou šlechtičnu Charlotte, která musela v utajení porodit a odložit svého nechtěného syna. Této postavě je však věnováno jen velmi málo stránek a prakticky nic se o ní čtenář nedozví.

Morová rána je prvním dílem Ságy prokletých, tudíž je její konec otevřený a zanechává čtenáře v napětí a očekávání, jak vše bude dále pokračovat.

Kniha se mi hodně líbila. Kombinovala totiž dvě věci, které mám hodně ráda a to historii a fantasy prvky. Historie však převládala. Je zajímavé sledovat, jak lidé kdysi žili a jak moc byly jejich životy ovládány náboženstvím. To se mi hodně líbilo. Kniha se čte dobře, hlavní hrdinku jsem si oblíbila, ale přesto je pár věcí, které mi vadily. Jako například to, že se celou dobu příběh vyvíjel zvolna a pomalu, prakticky se vlekl, což mi ale vyhovovalo. Pak ale přišly poslední kapitoly a najednou šlo všechno moc rychle, na několika stránkách se spisovatelka snažila vylíčit Siljin několikaměsíční život a bylo to příliš strohé a málo rozebrané. Ocenila bych, kdyby se právě v tomto okamžiku rozepsala o tom, jaký byl Siljin nový život a jak všechno prožívala. To mě docela zarazilo a zklamalo. Úplný konec se mi ale líbil a jsem zvědavá, jak to bude pokračovat.

Další věcí, se kterou jsem nespokojená, je druhá příběhová linie s Charlotte. Během čtení na ní občas čtenář narazí a touží se dozvědět víc, jenomže pak to najednou ustane a do konce knihy už o ní není prakticky ani zmínka. To jsem tak trochu nepochopila. Možná o ní bude více v dalším díle, ale přišlo mi to, jakoby utnuté a nedokončené.

Celkově to byl ale zajímavý příběh a já si určitě musím přečíst další díl, protože toho mnoho zůstalo nevysvětleno. Rozhodně doporučuji milovníkům historie. Nakonec bych ještě chtěla pochválit obálku, která se mi moc líbí, písmo pěkně ladí s pozadím a celkově je velmi zajímavě vyvedená.

8/10

___________________________________________________________________________

Děkuji nakladatelství FRAGMENT za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.