Eragon – Christopher Paolini (recenze) Září 24, 2011

Série: Odkaz Dračích Jezdců

Překlad: Olga Machútová

Rok vydání: 2004

Jeden chlapec…

Jeden drak…

a svět plný dobrodružství…

Eragon je obyčejný patnáctiletý chlapec, který přišel o rodiče a spolu se svým strýcem a bratrancem nyní žije v nevelké vesnici jménem Carvahall. Jeho dny vyplňuje lov a práce na farmě, tedy až do doby, kdy v lese, v tajemných Dračích horách najde podivný, lesklý modrý kámen, v tu chvíli se totiž Eragonův  život úplně změní. Doufá, že nádherný kámen prodá a získá tak peníze na maso pro rodinu, jenomže jedné noci zjistí, že kámen není tak úplně kamenem, ale dračím vejcem, ze kterého se vyklube drak a Eragon se tak ocitá ve smrtelném nebezpečí, stává se totiž novým Dračím jezdcem, jediným v celé Alagäesii. On a jeho dračice stojí před velkým úkolem – porazit krutovládce Galbatorixe a obnovit tak v zemi mír. Ale čeká je ještě dlouhá cesta, oba se totiž mají co učit…

Eragon naprosto obyčejný patnáctiletý chlapec, ze kterého se rázem stane hrdina a zachránce světa, i když po tom vůbec netoužil. Jeho cesta nebude lehká, lidé od něj očekávají, že bude silný a moudrý, ale zpočátku se mu to vůbec nedaří. Je typickým dospívajícím – tvrdohlavý, všechno chce dělat po svém, sám si chce vydobýt slávu a respekt, neuznává autority. Příjemný hlavní hrdina.

A pak je tady samozřejmě Safira. Ach, jak jsem v té době toužila mít svou dračici, která by se podobala Safiře! Ona je tak sympatická a milá, že je nemožné si ji neoblíbit. I když jsou její začátky s Eragonem těžké, nikdy mu nepřestane důvěřovat a je vždy jeho velkou oporou. Občas je tvrdohlavá, hrdá a urážlivá, což se mi na ní moc líbí. A její „Všechno bude dobré, maličký.“ je jednoduše úžasné. Opravdu skvělá postava, hned jsem si ji zamilovala.

V knize je samozřejmě velké množství dalších postav, jako třeba starý vypravěč Brom, který se ujme Eragona a Safiry, elfka Arya – hrdá a nedostupná, ale taky Murtagh. Pro mě je postava Murtagha kapitola sama pro sebe. Nevím proč právě on, ale stal se mou nejoblíbenější postavou v této sérii. Asi tíhnu ke ztraceným případům. Murtagh je tajemný, obestřený mnoha tajemstvími a rozhodně neměl tak snadný život, jako Eragon. Je opovrhovaný a mnoho lidí by jej nejraději vidělo mrtvého, i když prakticky nic neudělal. Skvěle zachází s mečem a lukem a tiše Eragonovi závidí to, že se stal Dračím jezdcem.

Christopher Paolini začal příběh Eragona psát již ve svých patnácti letech a je to vidět. Je v tom spousta ještě dětské naivity a neoriginality. Velká inspirace Tolkienem a dalšími velkými spisovateli je tady hodně patrná. Takových příběhů jsou stovky, jistě, ale právě Eragon si našel místo v mém srdci. Proč? Čtivý, napínavý příběh se zajímavými postavami, i když charaktery opět nejsou nijak zvlášť originální. Přesto je celý příběh pěkně promyšlený, má své tajemné, magické kouzlo, které čtenáře upoutá a až do konce nepustí. Všichni budou s napětím očekávat, co dalšího Eragona potká a jak se vypořádá se svou novou rolí.

Odkaz Dračích Jezdců je určen především pro děti či dospívající, kterým rozhodně nebude dělat problém, sžít se s hlavním hrdinou, který si stejně jako oni prochází těžkostmi dospívání, snaží se najít sám sebe a udělat si v životě pořádek. Ale i pro dospělého čtenáře může být Eragon zajímavý, pokud od něj neočekává příliš a má dostatek fantazie. Tento příběh je plný magických okamžiků a nádherně rozvíjí fantazii čtenáře. Velkým plus je především čtivost a napínavost přběhu a taky postava dračice Safiry, bez níž by to prostě nebylo ono…

Mě osobně kniha uchvátila a během okamžiku pohltila. Je tak čtivá, že to ani jinak nejde, stránky zkrátka utíkají jedna za druhou, zatímco vy jste naprosto ponořeni v příběhu a spolu s Eragonem zažíváte mnohá dobrodružství. Je to přesně ten typ knihy, která mě prostě baví. Má fantazie běžela „na plné obrátky“, pořád jsem si představovala, jaké to asi je, mít s někým tak silné spojení, jako měl Eragon se Safirou. Jaké to je, když s někým sdílíte všechny své myšlenky a nepotřebujete ke komunikaci slova… Jaké to je mít vždycky někoho, kdo stojí při vás a za každých okolností vám věří… Ale taky, jaké to je nemít žádné soukromí, stejně jako Eragon a mít po boku tak žárlivou dračici, jakou je Safira!

Byla jsem jednoduše vtažena do děje a nedokázala se od něj odtrhnout až do konce. Ano, Eragon není příliš originálním ve všech směrech, ale má něco, co vás nepustí, něco, co z něj dělá světový Bestseller. A to je teprve začátek!

Ještě bych se měla zmínit i o tom, že první díl ODJ byl také zfilmován a dopadlo to… katastroficky. Říká se, že vždycky může být hůř, ale tady to snad hůř ani nejde. Taková skvělá předloha a tvůrci filmu z toho udělali film naprosto bez děje, to je velká škoda… Ale co se dá dělat.

8,5/10

___________________________________________________

One Response to “Eragon – Christopher Paolini (recenze)”