Hunger games #1: Aréna smrti – Suzanne Collins (recenze) Září 18, 2011

Tags: , ,

Hunger games

Autor: Suzanne Collins

Série: Hunger games

Překlad: Zdík Dušek

Rok vydání: 2010

Příběh nás zavede do země Panem, která vznikla z trosek bývalé Severní Ameriky. Je rozdělena na dvanáct krajů, které obklopují velkolepé hlavní město Kapitol. Hlavní hrdinka Katniss Everdeenová žije v posledním dvanáctém kraji, který je nejchudším ze všech krajů. Lidé v něm strádají a mnohdy trpí hlady. Katniss, po smrti svého otce musela převzít zodpovědnost za svou matku a sestru a je na ní, aby je uživila. Spolu se svým přítelem Hurikánem naštěstí umí lovit, takže na tom její rodina není tak špatně.

Ale nad lidmi, kromě hladu visí i další hrozba, Kapitol je nelítostný a jeho vláda je krutá a tvrdá. Poslušnost si udržují také pořádáním takzvaných „Hladových her“. Každý rok v Den Sklizně vyberou z každého kraje jednu dívku a jednoho chlapce, kteří se poté musí zúčastnit her na život a na smrt v uzavřené aréně. Vítěz může být jen jeden, prohra znamená smrt

Je skvělé, když se člověk dokáže sžít s hlavním hrdinou či hrdinkou knihy a mě se to v Hunger games opravdu povedlo. Katniss Everdeenové je šestnáct let, žije v drsném kraji a musí se postarat o svou rodinu. Její otec ji kdysi, ještě než zemřel, naučil lovit a přežívat v přírodě, což se jí bude v budoucnu velice hodit.Líbí se mi její povaha, odhodlanost a dokážu si docela dobře představit, že bych se jí, v takovém světě a čase hodně podobala. Vždycky jsem si přála ovládat tak skvěle luk a šípy…

Ale je tady i Peeta Mellark, který je další významnou postavou příběhu. Chlapec Dvanáctého kraje, jenž byl vylosován, aby se zúčastnil Hunger games. Musím se přiznat, že toto postava pro mě byla dlouho nevyzpytatelná. Netušila jsem, stejně jako Katniss, co od něj mám čekat a jestli je jeho chování skutečné či jen hrané. Až později jsem pochopila, co je to vlastně za člověka. Na rozdíl od Katniss neumí lovit ani přežívat v přírodě, ale dokáže lidi okouzlit svou osobností a výřečností.

Hunger games je jedna z nejoblíbenějších sérií na světě a není divu. Vždyť obsahuje vše, co dnešní mladí vyhledávají – napětí, jistou dávku krutosti a také lásku. Ano, příběh je skutečně krutý, ale ne nechutný. Jistě, děti navzájem se pobíjející v aréně, to nejspíše působí opravdu děsivě, ale nic není přehnané, všechno je popsáno tak, jak to je. Proto celý příběh působí tak realisticky a skutečně.

Zaujal mě kontrast mezi Kapitolem a Dvanáctým krajem, který je opravdu hodně patrný. Zatímco ve Dvanáctém kraji je nouze o jídlo, lidé tam umírají, tak v Kapitolu je všeho dost, ne, ve skutečnosti je toho ještě víc… To mi připomnělo náš současný svět a některé jeho části.

A všechno to působí tak nějak děsivě, je to příběh z budoucnosti a co myslíte – je takováto budoucnost možná i ve skutečnosti? Když se nad tím hlouběji zamyslíte, co tím vším chtěla autorka říct? Náš svět je také plný hrůz a strachu… Hunger games, to je důvod k zamyšlení.

Skvěle napsaná kniha. Perfektně promyšlený svět, charaktery postav, zápletka… Jedna z nejlepších knih pro mladé, která s sebou nese i určité poslání. Kniha ve mně zanechala tolik dojmů, že je ani nedokážu všechny popsat. Moc se mi líbil styl, jakým je napsaná, jakým jsou vyjádřeny pocity hlavní hrdinky. Celý příběh jsem prožívala spolu s ní, ať už šlo o lovení a obživu rodiny, obdivování Kapitolu či zážitky z arény. Je to tak silný příběh, že čtenáře může lehce rozplakat, ale i rozesmát. Jsem opravdu nadšená, protože je to zase něco trošku jiného, než co se v dnešní době píše. Je to taková ta kniha, do které se během okamžiku začtete a už ji neodložíte, dokud nepřelouskáte ty poslední slova a pak máte co dělat, abyste okamžitě nepopadli druhý díl a nepokračovali ve zběsilém čtení. Rozhodně musím doporučit a myslím, že bude jen spravedlivé, když knihu ohodnotím takto:

10/10

_________________________________________________________

Obrázky: DeviantArt (eeri-wiatt , Ratgirlstudios, DeathSoofUchiha)

2 Responses to “Hunger games #1: Aréna smrti – Suzanne Collins (recenze)”

1. […] Aréna smrti (Hunger games) – Suzanne Collins […]

2. Destel Says:

Souhlavím s tím, že Hunger Games nejspíš patří mezi nejlepší knihy YA literatury, které vyšly v poslední době. Sice jsem četla jenom Arénu smrti, další si šetřím na vánoční prázdniny, ale i tak už počítám s tím, že to bude stejně dobré jako první díl a pokud ne, tak nepředpokládám, že o moc.
    Tak trochu jsem si děj vždycky v hlavě překreslila do manga postaviček. 😀 Být to nakreslené, byla by to skvělá manga…