Knižní útočiště elfího poutníka

Svět plný fantazie, příběhů a knih…

RC review: Temný gryf – Katie J. Taylor Září 12, 2011

Filed under: Přečteno... — Ettelëa Dragons @ 5:18 pm
Tags:

 Temný Gryf

Originální název: The Dark Griffin

Díl: 1.

Autor: Katie J. Taylor

Ilustrace: Roman Kýbus

Nakladatelství: Zoner Press

Překlad: Eva Chmurová

Rok vydání: 2011


Příběh

Tato část může obsahovat spoilery!

Arren Cardockson žije ve městě Orlín v Cymrii. Tuto část světa ovládají takzvaní gryfmistři, lidé, kteří spolupracují s gryfy a plní nejrůznější důležité funkce ve městě. Úplnou náhodou se s Arrena – chudého a opovrhovaného seveřana – také stane gryfmistr, když si jej jako chlapce vybere gryfí samička Eluna. Arren to však nemá lehké, není jako ostatní gryfmistři, neboť pochází ze severu, jehož lid byl kdysi zotročen. Všude jej pronásleduje lidská nenávist, zloba a předsudky, nikdo si na něj však díky Eluně netroufne. Jeho život se však rozpadne v okamžiku, kdy je vyslán na misi, aby polapil Temného gryfa, který tyranizuje lid jedné z vesniček. Při tomto úkolu přijde o život jeho věrná gryfí společnice a Arren se tak propadne na samotné dno. Je neustále pronásledován a napadám. Co za tím vším stojí? Proč musela Eluna zemřít a co je zač onen tajemný Temný gryf?

Konec části obsahující spoilery!

 

Postavy

Arren Cardockson pochází ze severu, ale není na to vůbec hrdý a všemožně se snaží lidi okolo sebe přesvědčit, že je srdcem jižan. Jeho zjev to však jasně popírá a mnoho lidí jím proto opovrhuje a nenávidí ho.

Arrenův charakter by mohl být popsán a rozebrán o něco lépe, moc se o něm prakticky nedozvíme. Nejdůležitější je pro něj životě jeho gryfí společnice, samička Eluna. A také dívka jménem Flell, do níž je zamilovaný. Až na konci příběhu, když se spojí s Temným gryfem, se jeho povaha změní a projeví, což se mi líbilo.

Postava Eluny se mi zamlouvala asi nejvíce ze všech postav v knize. Jako ostatní gryfové je hodně hrdá a tvrdohlavá, ale pro svého společníka, i přes jejich občasné potyčky, je ochotna obětovat i život.

Hodně zajímavé byly také ty části příběhu, které sledujeme z pohledu Temného gryfa. Pozorujeme jeho život a poté také to, jak se vyvíjí jeho vztah k Arrenovi a jak se mění on sám.

 

Dojmy a pojmy

První, co mě zaujalo, bylo to, že se autorka inspirovala spisovatelem G. R. R. Martinem. V tu chvíli mi poskočilo srdce a říkala jsem si, že to bude jistě skvělý příběh, když se jeho autorka nechala inspirovat takovým mistrem. Na konci knihy jsem však musela s lítostí konstatovat, že jsem tam žádnou inspiraci nenalezla. Knihy G. R. R. Martina jsem četla a jeho vypravěčské umění je opravdu úžasné. Má velice propracované charaktery, prostředí i historii celého příběhu. V knize Temný gryf jsem však nic podobného nenašla. Příběh pro mne byl poněkud „plochý“, jak charaktery, tak celkový svět.

Líbila se mi však myšlenka rasismu. To, jak lidé Arrena odsuzovali jen pro jeho původ, i když byl vlastně naprosto stejný, jako oni. Nikdy neudělal nic, aby jej lidé takto museli nenávidět a opovrhovat jím. Naskýtá se tady otázka, zda to, jak Arren nakonec skončil, nebylo dílem lidí kolem. Byl opravdu ve svém nitru takový, jací bývali seveřané – krutý a temný? Či to v něm probudila teprve nenávist a zloba lidí?

 

Hodnocení

Abych pravdu řekla, kniha mě malinko zklamala, čekala jsem od ní asi trošku víc. Zklamalo mě především to, jak byl celý příběh

„plochý“ a nepříliš propracovaný. Týče se to charakterů postav, vztahů mezi jednotlivými postavami a vůbec celého světa, v němž se Temný gryf odehrává. Ocenila bych, kdyby se autorka více rozepsala o historii Cymrie, gryfů a gryfmistrů a taky o severu. Všechno mi to přišlo tak povrchně popsané, nic nešlo do hloubky, což je trochu škoda. Doufám, že v dalších dílech nám toho prozradí více. Nápad se mi však líbil, spojení lidí s tvory, jako jsou gryfové, to je zase něco trošku jiného. Nejvíce mě potěšil závěr knihy, kdy se Arren spojil s temným gryfem, podle mě toto byla nejsilnější část celého příběhu. Ale Temný gryf je začátkem trilogie a já věřím, že další díly mě nadchnou daleko více.

Chtěla bych ale vyzdvihnout nádherné černobílé ilustrace, které má na svědomí Roman Kýbus. Dodávaly příběhu potřebnou atmosféru, jen by jich mohlo být více a také by mohly být umístěny tam, kde by více souvisely s dějem a ne až o mnoho stránek později.

Kdybych to měla shrnout, řekla bych, že Temný gryf je příjemné, poutavé čtení s nepříliš složitou

zápletkou, ale zajímavou myšlenkou. Příběh o tom, jak lidská nenávist může změnit člověka a jeho hodnoty. Rozhodně se těším na další díly a můžu knihu doporučit těm, kdo s klasičtější fantasy teprve začínají, ale i těm, kteří si chtějí přečíst něco méně náročného.

 

  6/10

_____________________________________________________________________________________________

Tímto bych chtěla poděkovat nakladatelství ZONER PRESS za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Obrázky: Roman Kýbus, Deviant Art (CheeseWarrior)

Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství.

 

One Response to “RC review: Temný gryf – Katie J. Taylor”

  1. […] Temný gryf – Katie J. Taylor (RC review) […]


Přidejte svůj komentář...

