RC review: Percy Jackson – Zloděj blesku – Rick Riordan Září 5, 2011

Percy Jackson – Zloděj blesku

Autor: Rick Riordan

Série: Percy Jackson

Překlad: PhDr. Dana Chodilová

Rok vydání: 2009

Tato recenze neobsahuje spoilery!

Percy Jackson je poněkud problematický dvanáctiletý kluk. Žije v New Yorku spolu se svou matkou a nevlastním otcem Gabem, vlastního otce dosud nepoznal a prakticky nic o něm neví. Školní rok tráví různě po internátních školách pro problémové děti, ale díky svému chování ho většinou vyloučí a musí si tedy hledat novou. Je dyslektik a hyperaktivní, neustále vyvolává potíže a problémy, není schopen udržet pozornost. Netuší však, že není tak docela obyčejné, zlobivé dítě, co má jen špatné známky.

Blíží se léto a Percy se těší, jak ho stráví spolu se svou matkou, ale vše se zvrhne, když ho začnou napadat podivné existence a on zjišťuje, že vlastně není tak úplně člověkem, ale polobohem. Dostává se do Tábora polokrevných, kde žijí děti, podobné jemu a kde se dozvídá pravdu o sobě, o bozích a o tom, že Olymp a podsvětí skutečně existují a dokonce se právě nacházejí v Americe.

Něco však není tak docela v pořádku, na Olympu se něco děje, bohové jsou neklidní. Cosi totiž bylo ukradeno, cosi, co náleží Diovi, hlavnímu z olympských bohů a podezřelým je právě Percy, ale proč? Kdo je jeho skutečný otec a kdo je zlodějem blesku? To vše a ještě víc musí Percy zjistit…

V příběhu se setkáváme s řadou řeckých bohů, jako je Zeus, Poseidón, Hádes, Hermes, Afrodita, Ares a mnoho dalších. Je zajímavé pohlížet na tyto bohy, jako na skutečné bytosti, které navíc sídlí v Americe a přizpůsobili se modernímu světu. Jejich uspořádání a základní rysy však byly samozřejmě zachovány. Vedle bohů v příběhu také narážíme na další mytologické tvory, například Minotaurus či Medúzu.

Hlavním hrdinou celého příběhu je Percy Jackson, trochu problémový kluk, který však v sobě odhalí úplně novou identitu a schopnosti. Docela sympatická hlavní postava, i když mi jeho chování místy přišlo trochu nepřiměřené jeho věku. Typický hrdina, na němž leží záchrana světa, ale má své silné i slabé stránky a bez přátel by daleko nedošel. To mi trochu připomíná Harryho Pottera, kde na hlavním hrdinovi také ležel osud světa, ale nakonec vše zvládl s pomocí svých věrných přátel.

Grover je Percyho nejlepší přítel a jeho ochránce a také se stal mou nejoblíbenější postavou. Takový trochu poblázněný satyr, který má svůj sen a chutnají mu plechovky od coly. Je Percymu věrným přítelem, občas ho sice musí Percy vytahovat z průšvihu, i když by to mělo být vlastně naopak, ale nakonec stejně prokáže své kvality.

Annabeth je dcerou jedné řecké bohyně. Vyniká chytrostí a inteligencí a díky tomu často zachránila svým přátelům krk. Je sympatická postava, i když občas trochu umíněná a až moc hrdá.

Charaktery postav se mi celkově líbily, měly své silné i slabé stránky, i když děti, které zvládnou zachránit svět, mi příliš nesedí…

Série Percy Jackson je určena především mladším čtenářům a je to poznat na každé stránce knihy. Styl, jakým je napsaná je někdy až moc zjednodušený, určité věci přímo bijí do očí a děj je proto občas více předvídatelný. Na druhou stranu je příběh psán s velkou dávkou vtipu a je jistě velmi čtivý a poutavý. Líbí se mi také kombinace řecké mytologie a moderní Ameriky, díky níž se děti dozví něco zajímavého, poznají řecké bohy a pověsti zábavnou formou, takže je to kniha i z menší části poučná. Opravdu se u ní čtenář dost nasměje a stráví s ní pěkné chvilky. Je to spíše takové oddychové čtení, ale pro děti jistě bude také velmi napínavé a dobrodružné.

Mně se kniha líbila, i když už nejsem dítě. Klidně si ji mohou přečíst i starší čtenáři, ale v tom případě ji musí brát s určitým nadhledem a jako takovou oddechovou četbu. Občas mi totiž přišla trochu úsměvná a až příliš jednoduchá. Sem tam narazíte na nějaké věci, které tak úplně nesedí nebo jsou trochu podivné, ale líbil se mi smysl pro humor, který příběh nepostrádá. Jistě, kdybych byla mladší, tak si knihu užiji více, protože bych tak úplně nezkoumala každou maličkost, ale více bych se soustředila na děj, který mladší čtenáře jistě pohltí.

Ocenila bych i to, že příběh byl prakticky ukončený, tedy, hlavní zápletka, což je příjemné. Ovšem konec dává tušit dalším napínavým dobrodružstvím, takže je stále na co se těšit.

Knihu bych doporučila všem, kteří ještě neztratili dětskou fantazii a rádi se u příběhů zasmějí (zvlášť, když bude Grover chroupat své tolik oblíbené plechovky od coly). S chutí si přečtu další díly a jsem zvědavá, jak budou příběhy Percyho Jacksona pokračovat.

6/10

____________________________________________________________________________

Za poskytnutí recenzního výtisku této knihy děkuji nakladatelství FRAGMENT

2 Responses to “RC review: Percy Jackson – Zloděj blesku – Rick Riordan”

1. […] Zloděj Blesku (Percy Jackson) – Rick Riordan (RC review) […]

2. Yanny Says:

Četla jsem a moc se mi to líbilo. Film sice zprasili, nejvíc jak mohli… 😀 ale jako kniha pro mladší kluky to je úplně geniální věc. 🙂 A koneckonců, i nám se to líbí! 🙂 Rozhodně si přečtu pokračování 🙂