Les rukou a zubů – Carrie Ryanová (recenze) Srpen 17, 2011

Filed under: Přečteno... — Ettelëa Dragons @ 9:47 pm

Název: Les rukou a zubů

Originální název: The Forest of Hands and Teeth

Autor: Carrie Ryanová

Nakladatelství: Mladá fronta

Překlad: Alexandra Fraisová

Anotace: Mary žije v uzavřené vesnici. Její svět se řídí prostými zákonitostmi: musí poslouchat pravidla církevního Sesterstva, nesmí se přibližovat k plotu, za kterým – v Lese zubů a rukou – žijí „nečistí“, kteří svým kousnutím promění člověka v chodící mrtvolu. Když Sesterstvo rozhodne, že se provdá za muže, kterého jí určili, Mary musí poslechnout, přestože se zamilovala do zraněného Travise. Pak ale nečistí proniknou do vesnice, a Mary v nastalém zmatku prchá společně s Travisem, svým snoubencem Harrym, kamarádkou Cass i bratrem Jedem a jeho ženou dál do zapovězeného lesa. Touží dostat se k vysněnému oceánu, dál za les a nečisté, do světa, který tam venku přece musí někde být.

Mary je zvláštní dívka. Nikdy se tak úplně nesmířila s životem ve vesnici, kterou ovládá fanatické Sesterstvo. Matka jí jako malé vyprávěla o životě před „Návratem“, o oceánu a jiném světě, světe bez „Nečistých“. A tak Mary neustále touží po tom, vydat se pryč, odejít z vesnice tajemnou, oplocenou cestou a najít oceán. Ví, že jí nikdy nebude stačit život po boku muže, kterého ani nemiluje. Ztratila téměř vše, její otec kdysi zmizel v lese a už se nevrátil, její matka byla nakažená a musela vesnici opustit, aby se tak připojila k ostatním „nečistým“ za plotem. Její bratr se jí zřekl a tak skončila v Sesterstvu. Sesterstvo, náboženská organizace řídící celou vesnici. Mary v té době zjistí hodně podivných věcí. Třeba to, že Sesterstvo má před celou vesnicí velká tajemství, která nesmí nikdo zjistit. A pak se jednoho dne v Katedrále, kde Sesterstvo sídlí objeví neznámá dívka, která přišla odkudsi z lesa. Nikdo o ní však nemá vědět, Sesterstvo ji ukryje a jen Mary o ní ví a snaží se zjistit, odkud do vesnice přišla. Během svého pobytu v Katedrále se také zamiluje do Travise. Byl raněn a Mary o něj pečuje, ale není jim přáno, aby byli spolu. Pro Mary si přijde Harry, Travisův bratr a požádá ji. To znamená, že si ho musí vzít a mít s ním děti, protože je tady možnost, že oni jsou posledními lidmi na Zemi a proto musí lidstvo udržet. Mary tomu ale nevěří, nevěří, že zůstali sami, stále pátrá po tom, kdo je ona tajemná dívka, stále touží po Travisovi, ale hlavně po oceánu.

Jednoho dne se rozezní varovné sirény, oznamující, že ploty byly narušeny a ve vesnici jsou nečistí. Mary se snaží utéct, spolu s Harrym. Pozorují, jak jejich známí umírají a hned na to se zase probouzejí jako nečistí a napadají další a další lidi. Mary a Harrymu se však podaří dostat za plot, na chráněnou cestu, kde se setkávají s Travisem, Maryinou kamarádkou Cass, Jedem, Maryiným bratrem, spolu s jeho manželkou. A tak se vydávají na nebezpečnou cestu, za ploty na ně čekají nečistí a oni se snaží zjistit, kam se vlastně dát. Co je čeká? Najde Mary oceán?

Já jsem se na knihu velmi těšila a měla jsem od ní jisté očekávání, které nakonec splnila. Jedná se o zajímavý příběh. Na začátku knihy se ocitáme v izolovaném světě, v nevelké, oplocené vesnici, kterou obklopuje hustý les, v němž žijí „nečistí“ což jsou vlastně živí mrtví – zombie. Děj sledujeme z Maryina pohledu, je psán v první osobě, v přítomném čase, což je jen dobře. Díky tomu se můžeme perfektně vcítit do pocitů a do všeho, co hlavní hrdinka zažívá a to je hlavní úkol celé knihy. Pokud čekáte jen milostný příběh, či naopak drsnou akci, asi vás musím zklamat. Tato kniha má od každého kousek, ale jedná se především o pocity a emoce Mary. Hodně tak působí na pocity čtenáře. Celý příběh je o beznaději, o přežívání, o nutnosti a povinnosti. Ve svazcích nejde o lásku, ale o to, aby lidstvo přežilo, není naděje na lepší zítřky, není naděje, že někde ještě je život. Často jsem při čtení cítila napětí, zlost i strach, protože autorka si umí pěkně s pocity pohrávat.

Mary byla vcelku sympatickou hlavní postavou, nezaznamenala jsem nic závažného, co by mi na ní vadilo. Má svůj sen – oceán a je schopna pro něj vše obětovat. Je tím takřka posedlá, ale to se dá pochopit, když celý život žila v jediné vesnici, izolovaná od světa a fanatické Sesterstvo ji stejně jako ostatním vtloukalo do hlavy, že život jinde neexistuje, i když moc dobře vědělo mnoho důležitých věcí. Myslím, že autorce se podařilo vytvořit dobré charaktery. Nejde tady o žádné hrdiny, ale o nešťastné, vystrašené lidi, kteří se vydávají na téměř beznadějnou cestu. V celé příběhu jde především o Mary, takže ostatní charaktery jdou trochu stranou, ale najdeme tady třeba Cass, Maryinu kamarádku, které život ve vesnici vyhovoval a nikdy nebyla takový snílek jako Mary. Na cestě je to právě ona, která do toho všeho vnáší hysterii, ale taková postava je tady právě třeba. Když se zaměříte na chování jednotlivých  postav, je přiměřené situacím, působí reálně a díky tomu se do příběhu ještě více vžijete.

Nehledejte příliš přímé řeči, příběh prožíváte díky Maryiným pocitům, popisům a představám. A co konec? Čekáte, že se Mary dostane k oceánu se všemi svými přáteli a zůstane s Travisem? Ne… v knize zažijete i několik okamžiků, které vám vyrází dech svou krutostí. Konec je pak prakticky dobrý anebo taky ne, záleží na tom, jak se na něj díváte. Někoho uspokojí, jiného ne. Mě konec rozhodně uspokojil, stejně jako kniha.

Upozornila bych taky na krásné zpracování knihy. Nakladatelství se opravdu povedlo. Obálka je nádherná, matná s lesklými ornamenty. Také na každé stránce nalezneme na konci malý ornament z lístků a především, každý začátek kapitoly je ozdoben podobnými ornamenty z listí. Opravdu povedené, jistě se tím kniha více prosadí, přece jen jde taky o vzhled.

Kdybych to měla shrnout, máme tady zajímavý příběh, v docela originálním světě (tedy alespoň, co se YA literatury týče), psaný zejména pro dospívající dívky, s krásným zpracováním. Autorka rozhodně kombinaci romantiky a hororu překvapivě dobře zvládla. Komu se kniha zalíbí, rozhodně se může těšit na další dva díly, které snad v budoucnu vyjdou i u nás.

Hodnocení: 9/10

______________________

Odkaz