Tulák ve stínech – Alexej Pechov (recenze) Srpen 10, 2011

Název: Tulák ve stínech

Série: Kroniky Sialy

Autor: Alexej Pechov

Překlad: Veronika Nohavicová

Ilustrace: Roman Kýbus

Vydalo nakladatelství: Zoner Press (Zoner Fantazie)

Oficiální anotace: Vítejte v Siale, fantaskním světě, kde žijí v míru lidé, elfové, gnómové a další rasy. Poklid a mírové soužití je křehké, vykoupené válkami v dávných dobách. Nyní se ale ve stínu vysokých hraničních hor plíživě rýsuje další nebezpečí – dávný nepřítel, mág, jehož ze strachu nazývají pouze Bezejmenný, znovu nabírá sil a obnovuje svou obrovskou moc. Celý svět se ocitne ve vážném ohrožení a je jen jediná věc, která může Bezejmenného zastavit – Kouzelný roh, artefakt z dávných dob starších než lidstvo samo, nabitý mocnou magií. Malý problém je, že není snadné se k Rohu dostat. Získat tento mocný artefakt je veledůležitý úkol hodný silného hrdiny či čaroděje. Jak se ale záhy ukáže, jediný, kdo může Kouzelný roh získat, je nějaký velmi šikovný zlodějíček. A tak král a Řád mágů najmou za tímto účelem Harolda Stína, vyhlášeného a hbitého lapku s velkým smyslem pro humor. Harold podivnou zakázku přijme, ale její důležitost mu dochází až o něco později. Za doprovodu podivné skupinky, čítají elfskou princeznu, královského šaška nebo cvičené královské zabijáky, se vydává ukrást Roh. Výpravu ale stíhá jedno dobrodružství za druhým, válečné dusno se stupňuje a Harold už ví, že právě v jeho rukách nyní spočívá osud celé Sialy…

***

Hlavním hrdinou příběhu je zlodějíček jménem Harold Stín, mistr ve svém oboru. Jeho hlavními vlastnistnostmi jsou hbitost a smysl pro humor. A díky svým schopnostem upoutá pozornost krále a Řádu mágů, kteří jsou přesvědčeni, že jedině on je schopný získat mocný artefakt – Duhový roh. Tento magický předmět by měl být mocnou zbraní proti mocnému mágovi – Bezejmenném, jehož moc narůstá. Už mnoho výprav se ho snažilo získat, ale nepovedlo se. Avšak Harold je Tanečník se Stíny, z dávného proroctví a jeho úkolem je zachránit spolu s družinou Sialu. A tak je vržen do nebezpečného světa, kterému tak úplně nerozumí a proplétá se nebezpečími jen díky svému štěstí a pomoci přátel. Objeví také novou hrozbu, možná nebezpečnější než Bezejmenný sám, je pronásledován démony i lidmi, v neustálém nebezpečí tančí mezi stíny… Dokáže se dostat do Hrad Speinu, kde je roh ukrytý včas? A budou jeho schopnosti stačit, aby zachránil svět?

***

Mladý, ruský spisovatel fantasy Alexej Pechov vsadil na klasický fantasy příběh – hrdina, družina, hledání artefaktu, záchrana světa. Přímá dějová linie bez nějakých složitějších zápletek, ale zábavná. Velkým plusem příběhu je právě postava Harolda Stína, který překypuje vtipem a je velmi sympatický. Rozhodně nečekejte všemocného hrdinu, Harold je pravým opakem. Není zastáncem bojů a válek a raději se jim vždy snaží vyhnout. Je to prostě vtipný podfukář, ale odvaha  a odhodlání mu nechybí.

Další skvěle vytvořenou postavou je gobliní šašek Kli-kli, který tak úplně není tím, za koho se vydává. Je příjemným a zábavným oživením příběhu a každý čtenář si ho jistě zamiluje.

Kniha je psána v první osobě, z pohledu zlodějíčka, takže čtenář se lépe vcítí do jeho pocitů a veselý příběh si užije. Tulák ve stínech je rozhodně zaměřen na mladší čtenáře, či na ty, kdo nemají s klasickým fantasy žánrem moc zkušeností. Dospělé či velké milovníky epických fantasy příběhů nejspíše příliš nezaujme a nic nového nepřinese, ale i pro ně se kniha může stát příjemným odreagováním a odpočinkem.

I celkový styl psaní pana Pechova mi přijde poněkud jednodušší, žádné rozsáhlé popisy, spíše trochu strohé. Abych pravdu řekla, zpočátku mi kniha svým stylem připadala spíše jako hraní Dračího doupěte, ale musím uznat, že některé kapitoly byly napsány opravdu dobře. Hodně mě překvapila kapitola „Čtvrť ponurých snů“, u které jsem se i bála a vyvolávala ve mně napětí a díky ní jsem ve čtení pokračovala až dokonce. Myslím, že to byla nejlepší kapitola celé knihy. Bylo tam dost momentů, u níchž jsem se nudila nebo si říkala, že by ta určitá situace mohla být vylíčena lépe, ale konečný dojem z knihy je dobrý.

Hodně mě uchvátily ilustrace – černobílé a opravdu povedené. ne vždy mám v knihách ilustrace ráda, ale tady příběh pěkně doplňovaly a dokreslovaly celkovou atmosféru.  Klidně bych jich uvítala i více. Taky mne zaujal poněkud odlišnější pohled na elfy a trpaslíky. Já jsem zastáncem těch „Tolkienovských“, krásných a vznešených elfů a mrzutých, vousatých trpaslíků. Tady byli elfové nepříliš pěkní a trpaslíci neměli vousy. Aspoň trochu originality. Najdeme tady také jiné, klasické fantasy bytosti, jako jsou orkové, gnómové a goblini…

Na konci knihy také můžete najít Slovníček, v němž naleznete nejrůznější pojmy, jména měst a organizací. Pro nepříliš schopné čtenáře to může být přínos, pokud se v příněhu ztrácejí, ale myslím, že je to vcelku zbytečné. Těch pojmů není mnoho a zkušenější čtenář se v takovémto příběhu dobře orientuje i bez vysvětlivek, ale dobrá, třeba to někomu pomůže.

Takže, konečně zhodnocení: Obálka pěkná, nádherné ilustrace, vtipný hlavní hrdina, jednoduchý příběh… Jak jsem už řekla, kniha spíše pro mladší čtenáře, jako odpočinkové čtení pro pobavení. Milý příběh a myslím, že když máte chuť na nějakou tu klasickou a veselou fantasy bez nějakého složitého příběhu, je dobré po Tulákovi sáhnout a rozhodně stojí za to si ho přečíst a počkat si také na pokračování – Tanec ve stínech a Bouře ve stínech.

Hodnocení: 7/10

________________________

Odkaz na anotaci